#1

   
Gná-Gna
W mitologii nordyckiej, jedna z trzech (razem z Fullą i Hlín) Służek Bogini Frigg. 
Frigg posyła ją do załatwienia najważniejszych spraw na całym świecie, dlatego też Gna posiada konia o imieniu Hófvarpnir, który może latać.
Jest jedną z czternastu Bogiń opisanych przez Snorriego Sturlusona.

Snorri Sturluson opisuje Służebnice równie potężne jak Bogowie Asów, jednak w zachowanych tekstach nordyckich jest niewiele wzmianek o nich. 
Te nordyckie Boginie pojawiają się bardzo rzadko w Poetyckiej Eddzie i Prozie Eddzie , ale czasami pojawiają się na Runach Ochronnych .

Służące Frigg
Służące Frigg są również nazywane Boginiami Ásynjur 
W staronordyckich mitach i sagach są to boginie o mocach dorównujących Bogom Asów z Asgardu i Valhalli.
Jak poświadczono w Prose Edda, służebnice Frigg to:
Eir
Pełna
Gefjon
Gna
Hlin
Lofn
Saga
Sjöfna
Snotra
Syn
Var
Vör
Bogowie Asy mają wiele ksiąg opisujących ich pochodzenie i ostateczny los w Ragnarök, ale tego samego nie można powiedzieć o Boginiach  Nie oznacza to, że Vikingowie nie darzyli ich wielkim szacunkiem, ponieważ źródła historyczne dowodzą, że tak było.
Sugeruje to po prostu, że współczesne interpretacje (często widziane z perspektywy chrześcijańskiej zdominowanej przez mężczyzn) pomijają te Nordyckie Boginie w tekstach germańskich.

Gná, Bogini Pełni
Uczeni tłumaczą Gná jako Boginię Pełni, która służy jako posłanka Frigg . 
Jej imię jest często tłumaczone jako oznaczające wieżę lub szybowanie, nawiązując do tego, jak lata nad powietrzem i morzem na swoim koniu. 
Niektórzy uczeni sugerują, że jej imię jest także dosłownym tłumaczeniem hałasu wydawanego przez jej konia.
Gná zbiera modlitwy tych, którzy modlą się do Frigg, a następnie zanosi te wiadomości z powrotem do Frigg.
Jest podróżującą służebnicą, która nie lubi przebywać zbyt długo w jednym miejscu i podróżuje po dziewięciu krainach od Asgardu, Hel i Midgardu .
Gná jest istotną boginią na dworze Frigga, ale w zachowanych tekstach nordyckich jej koń Hófvarpnir odgrywa równie ważną rolę w islandzkich mitach.

Hófvarpnir, Koń Gná
Hófvarpnir oznacza miotający kopytami lub kopiący kopytami. 
Jest dzieckiem Hamskerpira i Garðrofy i ma imponujące zdolności latania w powietrzu i wodzie. 
Podobnie jak rumak Odyna, Sleipnir , Hófvarpnir może podróżować do miejsc często zakazanych przez bogów Asów i Vanów, takich jak Hel.
Jej koń Hófvarpnir sprawia, że Gná wyróżnia się na tle innych Bogiń, ponieważ na swoim koniu może podróżować nie tylko w powietrzu, ale także w innych światach.
Uczeni rysują bardzo wyraźne granice pomiędzy zdolnościami Hófvarpnira i rzymskiego Pegaza, który potrafił również latać w powietrzu.

Atesty Gna
Poświadczenia Gná są ulotne i pojawia się ona jedynie w Prose Edda Snorriego Sturlusona. 
W 35. rozdziale Gylfaginning bezimienny bóg Wanów zauważa coś przelatującego w powietrzu. 
Gná poprawia je, stwierdzając, że to nie ona latała, ale jej koń Hófvarpnir, a także opisuje rodziców Hófvarpnir jako Hamskerpir i Garðrofa (o których wiemy bardzo niewiele).
W dalszej części Prozy Edda Snorri Sturluson wymienia Gná jako 13. Boginię na liście 27 bogiń Ásynjur w Skáldskaparmál  .
https://norsemythologist.com/gna/

[Obrazek: attachment.php?aid=75737]
Odpowiedz
#2

   
Ilustrator nie jest dołączony do pracy. - Wägner, W. MacDowall, MW Anson, WSW (1902). 
Asgard i bogowie: opowieści i tradycje naszych północnych przodków . Londyn: Swan Sonnenschein & Co., Lim. Strona 97. 
Angielska wersja językowa nordycko-germańskich bogów i bohaterów Wägnera .

Z podpisem „Frigg i jej dziewczyny”. 
Bogini Frigg, pośrodku, wskazuje na swoją lewą stronę, pozornie rozkazując Gná, jadącej na koniu Hófvarpnir, aby załatwiła dla niej sprawę. 
Po prawej stronie Frigga stoi Fulla, która trzyma eski Frigga (popielate pudełko). 
Dwie inne kobiety znajdują się po prawej stronie Frigg, ale nie można ich zidentyfikować.
https://fo.wikipedia.org/wiki/Frigg

[Obrazek: attachment.php?aid=75737]
Odpowiedz
#3

   
Frigg und ihre Dienerinnen . Frigg i jej słudzy.
Ta po prawej to prawdopodobnie Gná, którą Frigg wysyła na sprawunki.
Za nią prawdopodobnie stoi jej koń, Hófvarpnir.
Tą, która siedzi obok Frigga, musi być Fulla, która chroni eski (pudełko) Frigga.
Różdżka obok Frigg wydaje się być podobna do tej, którą trzyma w Image:Frigg als Ostara.jpg .
Dane Opublikowano w 1882 r. Podpis zdaje się wskazywać, że został wykonany w 1880 r.
Źródło Wagner, Wilhelm. 1882. Nordycko-germańscy bogowie i bohaterowie . Otto Spamer, Lipsk i Berlin. Strona 109.
Autor Carl Emil Doepler (1824-1905)

[Obrazek: attachment.php?aid=75737]
Odpowiedz




Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości