Mitologie różnych społeczeństw przedstawiają rozmaite koncepcje pochodzenia człowieka. 
Według podań ludów skandynawskich pierwsza para ludzi została stworzona z drzewa. 
Pewnego razu trzej bogowie (Odyn, Vili i Ve, według innej wersji: Odyn, Honir i Loki), przechadzając się brzegiem morza, zobaczyli dwa kawałki drewna – Jesionu i oplatającego go Wiązu. 
Z takiego materiału postanowili ukształtować nowe plemię. 
Z Jesionu powstał mężczyzna, któremu nadano imię Askr, a z Wiązu-niewiasta Embla.
Odyn tchnął w drewno ducha i ożywił je, a pozostali bogowie wyposażyli je w rozum, zmysły i uczucia. 
Od Askra i Embli pochodzą wszyscy ludzie.
Askr i Embla – pierwsi rodzice 
Imiona pierwszej pary z nordyckiego mitu stały się tematem licznych badań i analiz. 
Uczeni, biorąc pod uwagę, że tworzywem, z którego powstali pierwsi ludzie, było drzewo, doszli do wniosku, iż imię ASKR pochodzi od starogermańskiego słowa ESCHEW, które oznacza jesion, a imię kobiety EMBLA – od rzeczownika ELM, oznaczającego wiąz. 
Zatem mężczyzna był Jesionem, a niewiasta – Wiązem.
Dlaczego drzewa? 
Niektórzy uczeni twierdzą, że dwa kawałki drewna (twardy i miękki) to jeden z najstarszych przyrządów, jakie zna człowiek
– przyrząd do krzesania ognia. 
Ideę tworzenia można więc porównać do krzesania ognia, czyli tarcia kawałkiem twardego drzewa (jesion) o miękki kawałek (wiąz). 
Stąd też takie, a nie inne imiona rodziców rodzaju ludzkiego. 
Kraina ludzi 
Odyn nie chciał, by potomstwo Askra i Embli mieszało się w sprawy Bogów, dlatego stworzył dla nich oddzielną krainę – Midgard 
i otoczył ją palisadą z rzęs Olbrzyma Ymira. 
Ludzie bardzo szybko zapełnili Midgard. 
Nie byli jednak sobie równi. 
Już od początku jedni cieszyli się łaską Bogów, a innym z góry została nadana rola niewolników. 
Podział na stany społeczne przypisuje się Bogowi Heimdall
Ład społeczny – trzy wizyty Heimdall
Pewnego dnia Heimdall postanowił wybrać się w podróż do Midgard. 
Nie chciał, by go poznano, dlatego też odpowiednio się przebrał. 
W czasie wędrówki odwiedził trzy domostwa i rozmawiał z ich mieszkańcami. 
Najpierw zawitał do domu Aiego i Eddy. 
Gospodyni poczęstowała gościa razowym chlebem pełnym plew. 
Heimdall przebywał u nich trzy dni, a po dziewięciu miesiącach parze urodził się syn, któremu nadali imię Thrall. 
Dziecko było wyjątkowo brzydkie: miało pomarszczoną skórę, grube palce, kalekie kostki, krzywe plecy i długie pięty. 
Kiedy dorósł, związał się ze szpetną kobietą o imieniu Thir. 
Małżonkowie wraz ze swym licznym potomstwem pracowali od świtu do nocy – hodowali świnie i paśli bydło. 
Od Thralla i Thir pochodzi ród niewolników. 
Drugim razem Heimdall przyszedł do domu Afiego i Ammy. 
Oboje byli pracowici, ale dbali o swój wygląd. 
Gospodarze dali gościowi lepszy poczęstunek. 
Po dziewięciu miesiącach również tej parze urodził się syn, któremu dali imię Karl. 
Chłopiec był bardzo zaradny i pracowity, dbał o swoje gospodarstwo. 
Poślubił zadbaną niewiastę – Snör, z którą dał początek rodowi chłopów.
Podczas trzeciej podróży Heimdall odwiedził Fadira i Modirę.
Pan domu ostrzył właśnie strzały na polowanie. 
Ubrana w piękne stroje gospodyni ugościła boga pszennym chlebem i mięsem, które podała na stół w srebrnych misach. 
W czasie uczty nie zabrakło też wina. 
Po dziewięciu miesiącach i tym małżonkom urodził się syn. 
Dali mu na imię Jarl. 
Chłopiec wyrósł na dzielnego mężczyznę o wyniosłym spojrzeniu. 
Był świetnym wojownikiem – władał mieczem, kopią, oszczepem, tarczą i łukiem. 
Heimdall szczególnie upodobał sobie Jarla i dodał mu nowe imię – Rig (król) oraz zdradził umiejętność tworzenia i czytania Run. 
Odtąd Rig i jego potomstwo mieli stać na szczycie hierarchii społecznej, rządzić wśród ludzi. 
W taki oto sposób wizyty Heimdall w Midgardzie usankcjonowały podział na warstwy społeczne. 
Edyta Piotrowska, Norwegia.pl